22 maja 2025 r. Zakład Doskonalenia Zawodowego w Warszawie zorganizował konferencję „Doradztwo zawodowe od przedszkola do seniora”,
, poświęconą roli doradztwa zawodowego w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych na każdym etapie życia – od wczesnego dzieciństwa po wiek senioralny. Wydarzenie zgromadziło ekspertów, praktyków oraz przedstawicieli kluczowych instytucji związanych z edukacją i rynkiem pracy.
Konferencję otworzył Krzysztof Łuka, Prezes ZDZ w Warszawie, który przybliżył działalność organizacji i jej zaangażowanie w tworzenie systemu edukacji odpowiadającego na realne potrzeby społeczne i gospodarcze. Konferencję rozpoczęła Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecka Kurator Oświaty – podkreśliła znaczenie kształcenia branżowego oraz konieczność jego lepszej integracji z systemem oświaty. Następnie Tomasz Sieradz, Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie – omówił aktualne trendy i wyzwania mazowieckiego rynku pracy. Istotną rolę Ochotniczych Hufców Pracy w procesie doradztwa zawodowego młodzieży omówiła Liliana Kozielska, Wojewódzki Komendant OHP.
W części I konferencji:
- Aneta Popiel-Machnicka (Muzeum Domków Lalek, Gier i Zabawek) – zaprezentowała dobre praktyki preorientacji zawodowej w przedszkolach.
- Justyna Cholewa (ZSZ na Starówce ZDZ w Warszawie) – przedstawiła rolę szkoły średniej jako punktu startowego kariery zawodowej ucznia.
- Jacek Brzeziński (MRPiPS) – omówił formy wsparcia oferowane przez urzędy pracy w ramach poradnictwa zawodowego.
- Prof. Czesław Noworol (Narodowe Forum Doradztwa Kariery) – zaprezentował ideę całożyciowego doradztwa kariery.
- Maciej Tauber (Instytut Badań Edukacyjnych) – wskazał, jak Zintegrowany System Kwalifikacji wspiera skuteczne uczenie się przez całe życie.
W części II przedstawione zostały narzędzia i metody pracy doradcy zawodowego a także wyniki najnowszych badań:
- dr Piotr Miller (ANS S. Batorego w Skierniewicach) – przedstawił zastosowanie metodologii FRIS® w pracy z młodzieżą akademicką.
- Magdalena Mrozek (WUP Warszawa) – opowiedziała o doświadczeniach Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w pracy z osobami w trakcie zmiany zawodowej.
- Aleksandra Mięczakowska (ORE) – omówiła doradztwo zawodowe w szkole z perspektywy doradcy, ucznia i rodzica.
- Paweł Smoliński i dr Leszek Dąbrowski (IBE) – zaprezentowali wyniki prognoz zapotrzebowania na zawody branżowe w 2024 r.
- Barbara Fijałkowska i Irmina Sokulska (IBE) – przybliżyły zastosowanie Bilansu Kompetencji oraz narzędzia Moje Portfolio.
- Michał Danielewicz i Maria Tulisow (IBE) – przedstawili wyniki badania nt. obecności doradców zawodowych w szkołach podstawowych.
- Klaudia Stano (Mapa Karier) – pokazała, jak wykorzystać Mapę Karier do budowania angażującego doradztwa zawodowego na różnych etapach edukacji.
Całość wydarzenia poprowadził Paweł Trojanowski, kierownik Zespołu ds. Regionalnej Polityki Rynku Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego w Filii WUP w Siedlcach.
Konferencja potwierdziła, że doradztwo zawodowe to proces trwający przez całe życie, który wspiera świadome wybory edukacyjne i zawodowe oraz rozwój osobisty i zawodowy. Rola doradcy zawodowego stale rośnie, a jego wsparcie jest kluczowe w kształtowaniu zmotywowanej, świadomej i elastycznej ścieżki kariery. Współczesny doradca zawodowy to nie tylko osoba pomagająca wybrać zawód czy kierunek studiów. To partner w procesie odkrywania potencjału, budowania ścieżki rozwoju i adaptacji do zmieniającego się rynku pracy. Jego rola wykracza daleko poza szkolne gabinety i formalne doradztwo – obejmuje różne etapy życia i różnorodne potrzeby edukacyjno-zawodowe.
Doradca zawodowy wspiera samoświadomość, uczy podejmowania decyzji poprzez dostarczanie rzetelnych informacji o rynku pracy, zawodach i ścieżkach kształcenia, towarzyszy w zmianie – zarówno młodzieży, jak i dorosłym, którzy stoją przed koniecznością przekwalifikowania się lub zmiany ścieżki kariery, buduje odporność na zmiany – pokazuje, jak ważne są elastyczność, uczenie się przez całe życie i rozwój kompetencji przyszłości.
W czasach, gdy rynek pracy dynamicznie się zmienia, a młodzi ludzie mierzą się z niepewnością i presją wyborów, doradca zawodowy staje się przewodnikiem, mentorem i motywatorem. Jego działania mają bezpośredni wpływ na jakość życia jednostki i spójność społeczną – bo dobrze dobrana ścieżka edukacyjno-zawodowa to większa satysfakcja, mniejsze ryzyko bezrobocia i lepsze wykorzystanie potencjału społecznego.
W dynamicznym świecie pracy nie wystarczą jedynie kwalifikacje zawodowe – równie ważne są kompetencje przyszłości, tzw. 4K:
- Kreatywność – zdolność do tworzenia innowacyjnych rozwiązań,
- Krytyczne myślenie – umiejętność analizy i podejmowania świadomych decyzji,
- Komunikacja – skuteczne porozumiewanie się i współpraca,
- Kooperacja – efektywne działanie zespołowe i otwartość na różnorodność.
Uczestnicy zgodnie podkreślali, że rozwój 4K powinien być fundamentem doradztwa zawodowego oraz systemu edukacji – od przedszkola aż po wiek senioralny.
Dalsze plany:
Konferencja była pierwszym, ale z pewnością nie ostatnim tego typu wydarzeniem. Zakład Doskonalenia Zawodowego w Warszawie planuje kontynuację tej inicjatywy, tworząc przestrzeń do dialogu i wymiany doświadczeń pomiędzy środowiskami zawodowymi, edukacyjnymi i społecznymi.
Na zakończenie konferencji Prezes Krzysztof Łuka podziękował wszystkim prelegentom, a szczególne wyrazy uznania skierował do przedstawicieli: Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, Instytutu Badań Edukacyjnych oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji, których wkład merytoryczny znacząco wzbogacił program wydarzenia.
Dziękujemy wszystkim prelegentom i uczestnikom za inspirujące wystąpienia oraz owocne rozmowy! Do zobaczenia na kolejnych edycjach.